Parfém - Příběh vraha

2. března 2008 v 17:25 | Ellinka :o) |  FILMY KTERÉ MÁM RÁDA

Parfém: Příběh vraha

Vůně pro něj byla vším. Celý život zasvětil rozpoznávání pachů a byl v tom nejlepší na celém světě. Schopnosti se ale změnily v posedlost a stal se z něj vrah bažící po dokonalosti.
I ty největší filmařské kapacity v naší historii si nevěděly s knihou německého spisovatele Patricka Süskinda Parfém rady. Zuby si na ní vylámal Miloš Forman, Tim Burton i Ridley Scott. Ani Martin Scorsese nevěděl, jak adaptaci Parfému natočit, a dokonce i Stanley Kubrick řekl, že kniha Parfém je nezfilmovatelná. Německý režisér Tom Tykwer (Lola běží o život) to ale dokázal. Natočil impozantní dílo, které podobně jako se ve filmu studuje esence vůní, rozkrývá esence filmařského umění. Dokázal natočit film, který je o jednom z nejméně zfilmovatelných lidských vjemů - o čichu. A to tak působivě, že při jeho sledování vám může mozek začít vnucovat pachové vjemy, i když okolo žádné nejsou. Parfém: Příběh vraha je jednou z nejpůsobivějších knižních adaptací minimálně od Pána prstenů.
Je to příběh jednoho chlapce, který má jedinečné schopnosti. Jean-Baptiste Grenouille má dokonalý čich přesahující všechny kapacity zemských tvorů - lidí i zvířat. Dokáže rozpoznat vůni čehokoliv na kilometry daleko, analyzovat ji a ukládat do své bezmezné paměti. Jeho čich se ale stává jeho až smrtící posedlostí, převažující nad všemi pudy. Má nezastavitelné nutkání okusit všechny pachy světa, naučit se je a procítit je a uchovat. Ale objevuje jeden pach, jehož síla je nad všechny ostatní. Vůně vyzrálé ženy, kterou chce zachovat navěky, ale nemůže přijít na to, jak toho docílit.Grenouillova cesta za získáním dokonalé vůně, vyrobené z dvanácti vonných esencí a třináctého tajemného přídavku, je mixem několika filmových žánrů tvořících neskutečný celek útočící na všechny divákovy smysly. Díky obrazovým a zvukovým vjemům v nás Parfémdokáže totiž vzbuzovat i ten pachový, což je věc v kinematografii dosud nevídaná. Stačí, aby Tom Tykwer opakovaně ukazoval v přiblížených záběrech na hrdinův nos, abychom v reproduktorech okolo nás slyšeli zvuk čichání a začneme si uvědomovat sami i vůně okolo sebe, které bychom jinak nezaregistrovali.
S hlavní postavou Jeana-Baptista Grenouilla jsme od porodu. Jeho matka prodávající ryby v té nejšpinavější a nejsmradlavější části Evropy ho porodí během prodeje u stánku, a protože si myslí, že je její dítě mrtvé, nechá ho ležet mezi hnijícími rybími hlavami a vnitřnostmi. Tykwer nám hned od počátku představuje Francii 18. století jako špinavé, nechutné a prohnilé místo, kde mají všichni mastné vlasy, špínu za nehty a osobní hygiena je až na posledním místě. Představuje nám nesmírně živoucí prostředí, na kterém je vidět každý halíř z ohromného rozpočtu (Parfém je dosud nejdražší německý film - stál něco přes 50 milionů eur). S postupem v příběhu si ale s vizuálním stylem pohrává, a jakmile se Jean-Baptiste přesouvá na jih Francie do města Grasse, kde se hodlá zasvětit do tajů, jak zachovat vůni navěky, Tykwer zcela mění pojetí filmu. Ze špinavé Paříže se přesouváme do rozkvetlého kraje plného líbivých obrázků jako od známých malířů, kde se ovšem začínají dít ty nejhrůznější věci. Tom Tykwer i zajímavě pracuje s různými žánry v celku jednoho filmu. Parfém: Příběh vraha začíná jako smyslově zaměřená podívaná, aby se postupně přeměnila ve vražedný thriller s šíleným masovým vrahem v hlavní roli, přešla přes detektivní část a byla uzavřena nedovysvětlenou halucinací, která nechává otevřené dveře pro různé interpretace - zdálo se mi to, nebo ho nakonec všichni snědli ??? - (Jean-Baptiste nemá vlastní pach, a proto není přijímám lidským pokolením; touží po vůni a jakmile ji získá, dochází k jeho přijímání, ovšem ne kvůli jemu samému, nýbrž kvůli vonné esenci...). Způsob vyprávění s využitím přednesu Johna Hurta má dokonce občas až pohádkový nádech značně nekorespondující s tím, co se děje na plátně. Parfém je i skvěle obsazený. Ben Whishaw v roli Jeana-Baptista dokáže promlouvat i beze slov pouhým pohledem (jeho postava ostatně během celého filmu mluví opravdu minimálně), Dustin Hoffman v roli parfuméra Baldiniho skvěle funguje i jako komická vložka a Alan Rickman jako zoufalý otec snažící se zachránit svou milovanou dceru dodává do své role osudovost završenou jeho nesmírně silnou závěrečnou scénou.


Parfém: Příběh vraha není ani tak příběhem vraha, jak se nás snaží název přesvědčit - je o vrozené lidské touze po dokonalosti, je o páchání zla pro všeobjímající dobro, je o osobním prospěchu, je o vykoupení, je o vystrnadění ze společnosti ....
Jean-Baptiste Grenouille - Ben Whishaw
Giuseppe Baldini - Dustin Hoffman
Richis - Alan Rickman
Laura - Rachel Hurd-Wood
Stráž - Andrés Herrera
Biskup - David Calder
Starosta - Richard Felix
Grenouilleina Matka - Birgit Minichmayar
Grenouille v 5 letech - Almaro Rogue
Grenouille ve 12 letech - Franck Lefeuvre
dívka s mirabelkami - Karoline Herfurt
oficiální stránky: http://www.perfumemovie.com/
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 muse34 muse34 | E-mail | 21. února 2009 v 15:34 | Reagovat

no zas až taký dobrý film to nebo.pripadalo mi to skôr ako rozprávka. Cakalasom niečo lepšie.

2 Mischa Mischa | Web | 3. dubna 2009 v 19:32 | Reagovat

No musím říct,že máš dobrej vkus co se týče filmů......pěknej blog.....

3 parfémy parfémy | Web | 3. dubna 2012 v 13:11 | Reagovat

povedený blog a povedený článek!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama