Recenze knihy J.L. Niemann - "Rochester - Consummation"

17. ledna 2012 v 14:11 | Ellinka :o) |  VŠE NA TÉMA "JANE EYRE" ...
Tak jsem na netu narazila na první recenzi této knihy, která před několika dny vyšla (samozřejmě ne u nás)...
__________________________________

Rochester: Consummation začíná samozřejmě tam, kde končí první kniha s názvem Rochester. Pro ty, kteří už si nevzpomínají, první kniha končí v předvečer svatby Rochestera s Jane Eyre. Rochester přemýšlí a diskutuje o blížící se svatbě se svým dobrým přítelem Arthurem Eshtonem, a ráno pak spolu s Jane ruku v ruce odcházejí do kostela, aby se vzali... Podle mého názoru, se napětí zvyšovalo a druhý díl jsem očekávala s jistou dávkou strachu a zvědavosti, když se Niemann rozhodla přerušit svatbu a kniha Rochester skončila. Ale chvíle s pokračováním je tady… Netrvá to dlouho a čtenář si uvědomí, že se Niemann rozhodla odbočit pryč z vyšlapané cestičky. Ale nic mě nepřipravilo na to, jaké kroky Niemann podnikla… Jane a Edward se vezmou, obřad proběhne klidně bez protestů Richarda Masona či jeho právního zástupce, kteří se vlastně ani neobjevili, nevěsta má prsten nasazený na ruce, sliby jsou přečteny a stvrzeny a Edward líbá svoji nevěstu. Divné, že? Podivné, ale překvapivě osvěžující a kupodivu povzbuzující, protože je to originální. Někdy a někde při čtení Jane Eyre si skoro každý čtenář položí otázku "Co by se stalo, kdyby se Richard Mason a Briggs nedostavili k obřadu včas? Nebo co by se stalo, kdyby nedorazili vůbec?" I mě to samozřejmě napadlo, ale spisovatelka Niemann se odvážila to napsat. Zbytek příběhu je tak naplněn různými vtípky, zvraty a obraty, které vám ale ani v nejmenším neodhalí spiknutí. Niemann stvořila svůj vlastní příběh Jane a Rochestera - originální a zajímavý. Mě osobně se zdá být spíš zajímavý, ale několik námitek mám - některé výrazy, které Rochester používá mi připadají moc oplzlé a moderní, na rozdíl od původního charakteru a sexuální obsah románu je svým způsobem trochu podivný. Po technické stránce není nic v nepořádku, ale je to trochu znepokojující a vulgární, ale to je spíš můj osobní problém. Niemann klade důraz na sexuální aspekt vztahu mezi Rochesterem a Jane a fyzickou přitažlivost, kterou k sobě mají vlastně už od té doby, kde se jedem druhého dotkli při prvním setkání. Chybí mi tady stejný vtip, sarkasmus a inteligence ve vztahu, který mezi sebou mají, ale co se mi líbí, je svoboda projevu a emoce, které se střídají z extrému do extrému. Když jsem knihu dočetla, byla jsem trochu unavená (v dobrém slova smyslu) a cítila jsem, jako kdybych byla svědkem celého příběhu. Jen málo autorů má tu schopnost, že se čtenáří do jejich příběhů vcítí, ale J.L. Niemann toho tady dosáhla, stejně jako v předchozí knize Rochester. Vím, že moje hodnocení je chaotické a rozporuplné a doufám, že i vy budete mít možnost si knihu přečíst.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.